Pojasnila o postopkih javnega naročanja v NEK
Minuli teden je bil na portalu Necenzuriarano.si objavljen članek z naslovom »Zakaj cene javnih naročil v krški nuklearki letijo v nebo«. V njem so bile navedene nekatere zavajajoče trditve o izvajanju postopkov javnega naročanja v NEK, ki ne odražajo dejanskega stanja konkretnih postopkov javnega naročanja, pri bralcih pa vzbujajo vtis, da NEK posluje negospodarno in netransparentno ter ne upošteva določil Zakona o javnem naročanju. Takšno ravnanje razumemo kot poskus, da se okrni dobro ime Nuklearne elektrarne Krško in ga odločno zavračamo.
NEK je že več kot desetletje zavezanec za javno naročanje, po vrednosti javnih naročanj je četrti največji naročnik v Sloveniji, zoper odločitve o izboru ponudnikov je bilo vloženih zelo malo revizijskih zahtevkov, ki so se v večini primerov končali v prid NEK.
Navajamo zavajajoče trditve iz članka in dodajamo pojasnila:
1. Članek navaja, da se je vrednost javnega naročila za sanacijo odstopanja na sistemu varnostnega vbrizgavanja drastično zvišala; prav tako navaja, da je NEK prošnjo za posredovanje ponudbe javnega naročila za sanacijo odstopanja na sistemu varnostnega vbrizgavanja posredovala le enemu ponudniku.
Pojasnilo NEK:
Odstopanje na sistemu varnostnega vbrizgavanja se je zgodilo nepričakovano in nenadno. Za sanacijo sistema varnostnega vbrizgavanja je bil organiziran izredni remont, katerega cilj je bil, da se sanacija izvede v čim krajšem možnem času, da se NEK ponovno priključi na elektroenergetsko omrežje. V skladu s 46. členom Zakona o javnem naročanju je bilo za izvajalca sanacije izbrano podjetje Westinghouse, saj je šlo za skrajno nujnost, nastalo kot posledico dogodkov, ki jih NEK ni mogla vnaprej predvideti. Westinghouse kot originalni dobavitelj opreme pa je bil edini, ki je lahko v tako kratkem času v celoti ob podpori domače industrije izvedel sanacijo odstopanja na sistemu varnostnega vbrizgavanja. Pri izbiri postopka javnega naročanja je NEK upoštevala tudi ekonomski vidik poslovanja, saj vrednost enodnevne dobave električne energije po stroškovni ceni znaša okoli 650.000,00 EUR, po tržni pa okoli 1.500.000,00 EUR. NEK je izredni remont izvedla v rekordnem času 43 dni, Belgijska jedrska elektrarna je za podobno odstopanje potrebovala 8 mesecev z bistveno večjimi stroški sanacije.
Poleg tega je treba poudariti, da se je z upoštevanjem načela konzervativnosti zamenjalo cevovode na obeh linijah sistema. Zaradi tega je bila storitev obsežnejša in seveda tudi dražja, pomeni pa bistveni prispevek k nadaljnjemu varnemu, zanesljivemu in dolgoročnemu obratovanju NEK.
2. Članek na več mestih navaja očitek o povišanju cen glede na ocenjene vrednosti javnih naročil.
Splošno pojasnilo NEK glede povišanja cen:
Ocenjena vrednost po javnonaročniški zakonodaji ni investicijska oz. pogodbena vrednost, ampak je podatek, ki ga naročnik potrebuje za pravilno izbiro postopka javnega naročanja in pravilno izbiro portala za objavo javnega naročila.
Projekti, ki se izvajajo danes, so na izvedbo čakali več let, saj je bila v preteklih letih prioriteta izvedba obsežnega projekta nadgradnje varnosti elektrarne, kar je bil predpogoj za podaljšanje obratovalne dobe NEK. Zato so se nekatere druge investicije zamikale, ocene njihove vrednosti pa so bile narejene pred več leti, tudi desetimi. V vmesnem času so se razmere na trgu materialov in storitev močno spremenile. Med razlogi za povišanje cen na trgu pa sta vsekakor tudi epidemija covida in vojna v Ukrajini.
Pojasnilo NEK glede povišanja cen po posameznik projektih:
Projekt revitalizacije grobih grabelj na sistemu oskrbovalne vode: v vmesnem času se je povečal obseg modifikacije – v sklopu tehničnega dialoga se je namreč izkazalo, da je s stališča dolgoročnosti obratovanja NEK optimalno izvesti večji obseg zamenjave opreme od prvotno načrtovanega.
Projekt posodobitve sistema priprave tehnološke vode: vrednost je večja zaradi povečanega obsega modifikacije, saj se je zamenjal celotni sistem za pripravo vode za tehnološke potrebe. Prav tako pa se je obseg povečal zaradi dodatnih zahtev za čistost predelane vode, ki sledijo najnovejšim smernicam svetovnega združenja operaterjev jedrskih elektrarn (WANO). Zaradi tega je bilo treba uvesti tudi nekatere dodatne rešitve na opremi, kar je ponovno povečalo prvotno predviden obseg.
3. Članek navaja, da je NEK pri projektu revitalizacija grobih grabelj na sistemu oskrbovalne vode izločila ponudnika z nižjo ponudbeno vrednostjo in raje izbrala dražje Špance.
Pojasnilo NEK:
V predmetnem postopku javnega naročila je bil izbran ponudnik, ki je v celoti izpolnjeval pogoje, opredeljene v razpisni dokumentaciji. NEK v skladu z Zakonom o javnem naročanju ne sme izbrati ponudnika, katerega ponudba ne izpolnjuje pogojev, in je tako posledično nedopustna. Zato je NEK v predmetnem postopku ponudnika z nedopustno ponudbo izločila iz postopka javnega naročanja.
4. Članek navaja, da so pri javnem naročilu za projekt posodobitev sistema priprave tehnološke vode odločali drugi pogoji (ne zgolj cena).
Pojasnilo NEK:
V postopku javnega naročila za projekt posodobitve sistema priprave tehnološke vode so bila merila za izbor ponudnika transparentna in vnaprej objavljena v razpisni dokumentaciji javnega naročila. Izbran je bil ekonomsko najugodnejši ponudnik po merilih, ki so velik utežni faktor dali zanesljivosti ponujene opreme, kar se odraža skozi ponujeno garancijsko dobo. Izbrani dobavitelj je ponudil bistveno daljšo garancijsko dobo kot ponudnik z najnižjo ponudbeno ceno.
5. Članek navaja, da so zgolj stroški vzdrževanja NEK lani znašali 32 milijonov evrov, kar je enkrat več kot leta 2022.
Pojasnilo NEK:
Stroški storitev vzdrževanja so bili v letu 2023 višji za 16,5 mio evrov, pri čemer se večina povečanja nanaša na stroške izrednega remonta oziroma sanacije odstopanja na sistemu varnostnega vbrizgavanja, kot je pojasnjeno v 1. točki pojasnil.
6. Članek navaja, da Gospodarski načrt NEK ne sledi tržnemu porastu cen.
Pojasnilo NEK:
Gospodarski načrt NEK se oblikuje vsako leto, potrdi ga Nadzorni svet NEK. Za 5-letno obdobje pa se pripravi Dolgoročni načrt investicij, ki se vsebinsko obravnava vsako leto in se upoštevajo tudi morebitne višje cene.